الأحد، 30 سبتمبر، 2012

عمل العشب فى الماكس


 
Grass (4)
مقدم الدرس م – أحمد مراد
 
وجدت الكثير يعانى من عمل العشب فى الماكس بالمقابس ولذلك فكرت فى عمل هذا الدرس و سوف نقوم بشرح طريقة عمل العشب بدون استخدام اى مقابس داخل برنامج الماكس وان شاء الله الدرس يكون بسيط ومفيد جدا وخصوصا لعمل الاظهار المعمارى حمل الان ملف العمل  وأبد بطبيق درس تصميم العشب فى الماكس ( ملف عمل تصميم العشب (0) )

فى البدايه افتح برنامج الماكس وسمى الله ثم أنشئ بلان داخل منفذ Top  وقم بالدخول الى قائمة modify والتعديل على خصائص البلان كالتالى
  • image
وليكن طول وعرض البلان 300
image
الخطوة التالية عمل الخامات المناسبه لارضية العشب وممكن استخدم الخامات التالية
golf_green     golf_green_bump
على شان تستخدم الخامات اضغط عليها يمين وقم بحفظها على جهازك باستخدام الامر  save as
افتح شاشة الخامات أضغط على M  فى لوحة المفاتيح للاستدعاء محرر الخامات وانتقى خامة فاضية وحدد فيها فى مربع Diffuse color الخامة الاولى بالضغط عليها واضغط على bitmap و عين الخامة الاولى وهكذا الحال مع الخامة الثانيه من مربع bump اضغط على bitmap  وعين الخامة الثانية والهدف منها عمل شعور بعدم نعومه الخامة واعطاء احساس واقعى للخامة
image
فى الخطوة التالية قم بالتطبيق الخامة السابقة على البلان تأكد من تحديد البلان واضغط  image
مازال البلان محدد وادخل على modify واختار منها uvwmap لتضبط الخامة على البلان وحكم الخامة عليه حدد القيم 12 لكل من u ,v , w tile  وتحدد النوع بوكس أو بلان ومش تنسى تضغط على زر  reset
image
image
الخطوة التاليه هامة جدا حاول تركز معايا فيها نشط البلان مرة ثانية اذا لم يكون نشطا ثم ادخل على modify واختار منها Hair and fur
image
اضبطت معى العناصر التالية
Hair count عدد وحدات العشب وليكن 15000
Hair segments وليكن 10
Density تمثل كثافة العشب وليكن 100
حدد لون التباين بين كل عشبه وعشبه فى مربع Tip Color , Root Color
Tip Color
image
Root Color
image
ولكن المهم هنا هو عدد وحدات العشب وكثافتة الموجوده على البلان وطبعا على شان اقدر اوصل لعمل العشب بشكل وقعى لازم ازيد من عدد وحدات العشب والكثافة وكل ما زاد عدد واحدات العشب والكثافة كل ما زاد عدد العشب فى البلان .
كمان فى ملاحظة مهمه انى عدد وحدات العشب وكثافتة تتناسب طرديا مع مساحة البلان يعنى ما ينفعشى انى يكون البلان مساحة كبيرة وعدد العشب والكثافة فيه قليل كل ما زاد طول وعرض البلان لازم تزود عدد العشب والكثافة بحيث تقدر انك تولد عدد اكبر من العشب على البلان
وتقدر تتحكم فى عدد العشب والكثافة من المعدلات Density , Hair count ولكن لكل منهم 15000 و100 على التوالى
 
وممكن نستنتج علاقة ما بين المساحة وعدد العشب وكثافته نستخدمها فى مشارعنا بعد كده بحيث مش نقعد نجرب كل مره فيها على شان نوصل لأفضل نتجه ممكن تكون العلاقة كالتالى
بما ان المساحة تساوى الطول فى العرض يعنى لما تكون الطول 300 متر والعرض 300 متر تكون المساحة 90000 متر مساحة كبيره مش كده
أذن انى لكل مساحة 90000 متر تعادل ما يقارب عدد العشب والكثافة من المعدلات Density , Hair count ولكن لكل منهم 15000 و 100 وحدة على التوالى حتى يكون شكل العشب واقعى ومتقارب من بعضه وعدد الوحدات العشبه قريبه من بعضها ويقارب العشب الحقيقى . خالى بالك ده معادلة احنا استنتاجه دلوقتى على شان تسهل علينا الشغل بعد كده .
ممكن تعمل ريندر وتشوف شكل العشب كده
 
Grass (3)Grass (4)Grass (5)Grass (6)Grass (1)Grass (2)
لعمل السماء بنفس الشكل فى الصورة من شاشة Rendering اختار Environment واضغط على None واختار Gradient
ثم أفتح شاشة الخامات واسحب مربع Gradient  فى خامة فاضية
image
أضبطت معى الخصائص التالية
image
image
image
اخير توزيع الاضاءة
image
image
image
اعدادات الاضاءة الافتراضيه للماكس
image
image
ملاحظتى الاخيرة حتى لا اطيل عليكم
- لعمل ضوء الشمس الرجاء مرجعة درس ضوء الشمس فى الموقع أضغط هنا
- يمكن استخدام نفس الطريقه لتصميم الشعر مع التعديل فى خصائص Hair and fur لتناسب مع شكل ولون الشعر الحقيقى
- أنصحك باستخدام هذه الطريقة  فى تصميم العشب بدون مقايس بدلا من معدل العشب فى الفيراى  VrayFur على شان خفيف على الجهاز وسريع فى عمل الريندر .
 
قدمت لكم هذا الدرس خالصا لوجه الله وحدة متمنيا لكم كل التوفيق
مقدم الدرس م – أحمد مراد
 
يمكن تتداول الدرس ونقله بشرط ذكر مصدر الدرس والحفاظ على حقوق التأليف وشكرا لكم جميعا
 
 
 
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق